Elementen

Elementen

Sammanfattning

De 7 elementen utgör grunden för all magisk kraft:


  • Eld - energi, kraft, passion (Färg=röd)
  • Luft - intellekt, kommunikation (Färg=gul)
  • Jord -skydd, förankring, försvar (Färg=grön)
  • Vatten - känslor, kärlek, flöden (Färg=blå)
  • Ljus - Kraft, kaos, skapelse, magisk kraft, liv (Färg=vit)
  • Mörker - struktur, ordning, stagnation, död, logik  (Färg=svart)
    (notera att mörker och ljus inte har något med ondska/godhet att göra)
  • Eter (motsvarar spirit/ mind)- själen, det andliga, sinnet, intuition (Färg=lila)


Magiker som arbetat länge med ett element kommer ta mer och mer egenskaper från elementet. Det finns ingen exakthet i detta utan verkar bero på magikerns inneboende personlighet och temperament.  (Spelare kan här välja att opta in eller opta ut när de skapar sin karaktär)



Elementen och deras egenskaper

Magiker som hänger sig åt respektive element nedan kan få följande egenskaper och det är också den stereotypa bilden som många har av magiker från dessa torn. Många magiker studerar ju även mer än ett element så egenskaper kan förstärkas eller kompenseras eller kombineras. Läs gärna mer under respektive element. 


Eld: ofta passionerade, engagerade, snabba till ilska, dåligt tålamod. De kan ha hetsigt humör och är ofta drivande i magiska frågor om än inte i frågor av överlagda beslut.


Luft: ofta snabba i tanken, impulsiva och kommunikativa. De kan vara lättdistraherade och ha svårt att hålla tyst. Eftertanke är inte deras starka sida, men däremot snabba slutsatser som förvånansvärt ofta är korrekta. 


Jord: ofta envisa, tålmodiga, långsamma, konservativa. De har jämnt temperament men är enormt envetna och har de väl bestämt sig är det svårt att få dem att ändra sig. De kan också vara mycket konservativa och motsträviga till nya idéer.


Vatten: ofta dramatiska, hemlighetsfulla, känslosamma. De kan ha stormigt humör, om än inte på samma hetsiga sätt som eldmagiker utan mer lagda för drama och konspirationer med plötsliga utbrott av alla slags känslor. 


Ljus: i allmänhet mycket kraftfulla men de är också ganska kortlivade eftersom de i det närmaste bränns ut. Inte ens alverna är immuna mot detta. Inte så att de blir dödliga men de kommer att mer bli tomma skal som saknar energi och lust att leva vidare. Inspirerande och utåtriktade,, lätt kaotiska till sin natur.

Mörker: är ofta strama och logiska, konservativa och ses ofta som känslokalla. En del anser att de är onödigt byråkratiska och oinspirerande men det är också extremt få (om ens några) magiska olyckor där en mörkermagiker varit inblandade.


Eter: beskrivs ofta som drömmande, fjärrskådande, inte riktigt närvarande, intuitiva eller helt enkelt galna. De kan vara svåra att förstå och även farliga då den magi de ägnar sig åt ofta kan påverka motpartens vilja. Har ofta minnesproblem