Alkemister kan framställa magiska drycker. En lista på de drycker som finns finner du här. Man behöver inte kunna listan utantill som vanlig deltagare. Du behöver bara läsa på de två effektkorteten som följer med drycken, för att förstå vad den gör. Effektkorten ser ut som skraplotter som man först skrapar för att kunna läsa.
Det finns speciella alkemiska ingredienser på lajvområdet. Dessa går att samla in och alkemister kan forska på dem. Forskning sker hos Äventyrargillet (arrangörerna)
Läs gärna även om hur alkemi fungerar i världen
Om man ska använda en magisk dryck ska man först dricka drycken och sedan läsa vad den gör på de två effektkorten som tillhör drycken. Effektkorteten kommer se ut som en form av skraplott och man kommer inte kunna läsa vad drycken har för effekt förrän man har skrapat korten. Man får inte skrapa korten innan man har druckit drycken. Kort som redan är skrapade är förbrukade och kan inte användas igen.
Observera att man ska skrapa 2 effektkort. Det ena är en primäreffekt och det andra är en bieffekt. Man måste skrapa båda men man kan spela på dem i valfri ordning.
OBS! Om det står ”ingen effekt” på ett kort så betyder det att just det kortet inte hade någon effekt. Det neutraliserar inte det andra kortet.
Man får flytta över effektkorten från en dryck till t.ex. en färgad sockerbit, salva, örter eller liknande, om man t.ex. vill ge helande örter i stället för helande dryck.
Vill man förgifta någons dryck eller mat, placerar man kortet i drycken eller i maten. Effektkortet går inte att se och det går inte att äta runt kortet. Man kan inte se, lukta eller smaka att maten är förgiftad.
Vi litar på att deltagarna inte kommer att missbruka detta system utan hitta ett snyggt sätt för att få det att fungera.
Det kan finnas förseglade specialflaskor som oftast inte går att öppna och som saknar effektkort. Det kan t.ex. vara en flaska som lyser eller har någon konstig färg. Vill du dricka innehållet i en sådan flaska ska du gå till Äventyrargillet (arrangörerna).
Bara alkemister kan framställa magiska drycker. Med alkemist (inklusive örtkunnig eller liknande) menar vi en person som har fått skolning inom ämnet och har det som sitt yrke. Tänk på detta när du skapar din karaktär.
För att skapa en magisk dryck kan alkemisten kräva in olika ingredienser samt betalning från den som beställt drycken. Vad dessa ingredienser är, är upp till fantasin. När man har alla ingredienser man behöver, ger man ingredienserna + en tom flaska att ha drycken i till en alkemist. Alkemisten ger då tillbaka en flaska med magisk dryck samt två effektkort som beskriver dess effekt.
Effektkort kan hämta av alkemisten i Äventyrargillet (arrangörerna).
Observera att magiska drycker ofta kan ha biverkningar vilket symboliseras med extra effektkort på flaskan som också ska skrapas när man dricker den.
Spelar du en alkemist eller liknande kommer du kunna välja vilka drycker du vill ha kunskap om att brygga i samband med anmälan. Välj då inte alla drycker utan tänk på din karaktärs specialområde och vad den kan.
Om du ska spela alkemist/örtkunnig eller liknande så kan det vara bra att ta med följande:
Det kommer finnas fyra olika typer av speciella ingredienser som in-lajv är mycket sällsynta men som verkar vara vanligt i just detta område. Varje typ är i de fyra färgerna blå, gul, röd och grön. De fyra färgerna representerar de fyra elementen vatten, luft, eld och jord.
Vad dessa ingredienser kan användas till är inte helt känt utan något som kan upptäckas under lajven genom alkemiskforskning. Forskningen går till som så att en alkemist tar ingredienserna till Äventyrargillet (arrangör) och meddelar i vilken ordning denna vill använda ingredienserna och hur många. Arrangören meddelar sedan vad resultatet blev utifrån den “alkemiska kartan” som symboliserar forskningen.
De speciella ingredienserna är:
OSB! Äggen ligger i fågelbon. Låt fågelbona vara kvar efter du plockat ägget.
De speciella färgerna (elementen) är:
Tänk dig att du forskar genom att du lämnar in en röd blomma, ett gult ägg och sedan ett rött ägg till arrangören i den ordningen. Arrangören tittar sedan på kartan (som är dold för deltagaren) och går 2 steg uppåt (p.g.a. röd blomma). Sedan 3 steg åt höger (p.g.a. gult ägg) och sedan 3 steg uppåt (p.g.a. rött ägg). Arrangören kan då se att du lyckats hitta ett nytt sätt att tillverka helande brygd... Eller så smäller brygden upp i ansiktet på dig… Eller så har du lyckats framställa en brygd som gör att man kan få kontakt med gudarna? Vem vet!
Exakt hur den alkemiska kartan ser ut och vad ni kan stöta på är upp till er att forska på. Exemplet ovan är bara ett exempel och ska inte ses som en ledtråd.
Copyright © All Rights Reserved