Magiregler och besvärjelser

Magiregler och besvärjelser

Sammanfattning

  • När en magiker kastar sin magi, pekar denne på sitt offer och säger order ”Arcana” följt av effekten. Offret ska då göra det magikern säger.
  • En magi varar i regel 15 min om inget annat sägs.
  • De flesta magier kan neutraliseras av drycken motgift.
  • Magier slutar i regel verka om man blir skadad.
  • Magikern kan inte kasta magi på sig själv.
  • Personer runt magikern ser att en magi kastas, men offret uppfattar inte detta.
  • Det är förbjudet att låtsas vara magiker inlajv.
  • Det kan förekomma magiska föremål. Dessa kan vara märkta med ett magiskt mönster, men behöver inte alltid vara det.


Vill du vara magikunnig måste du ansöka om detta till arrangören i god tid innan lajvet

Magiregler

En magi varar i regel 15 min om inget annat sägs och slutar i regel verka om personen blir skadad. De flesta magier kan också neutraliseras av den alkemiska drycken motgift. 


En magiker kan inte kasta en magi på sig själv.

Personer runt magikern ser att en magi kastas, men offret uppfattar inte detta. Det går inte att ducka men besvärjelser kan missa och det finns också möjlighet att skaffa artefakter med magiskydd eller för en magiker att kunna motverka magi som kastas mot denne. 


Att kasta magi tar på en magikers krafter.

Nivå Vila efter magianvändning

  1. Lärling 15 minuter omgående.
  2. Gesäll 10 minuter omgående.
  3. Magiker måste vila i 10 minuter om vilan sker omgående. Vilan kan skjutas upp en gång och en ny besvärjelse kastas direkt efter. Då måste magikern vila 20 min efter dessa två besvärjelser.
  4. Mästarmagiker måste vila i 5 minuter per besvärjelse om vilan sker omgående. Vilan kan skjutas upp en gång och en ny besvärjelse kastas direkt efter så måste magikern vila 10 min efter dessa två besvärjelser.
  5. Ärkemagiker måste vila i 3 minuter per besvärjelse om vilan sker omgående. Vilan kan skjutas upp två gånger och en ny besvärjelse kastas direkt efter så måste magikern vila 6 min efter dessa två besvärjelser.


Samtliga magiker kan välja att skjuta upp sin vila en extra gång men kommer då att hamna på 0 i KP och svimma direkt efter att magin är kastad. Dessa KP läker som vanligt. Har magikern 0 KP så kan magikern inte använda sina krafter.


Det är förbjudet att låtsas vara magiker inlajv och lägga en besvärjelse på någon för skojs skull, då denne kommer att spela på att du är en riktig magiker.


Ritualer

För att åstadkomma saker som påverkar den fysiska världen krävs en magisk ritual. Ju mer komplex och ju fler personer som involveras i ritualen desto troligare är det att den kommer att lyckas. Det är t ex vanligt i världen att använda icke-magiska personer som "ankare" för att göra att ritualen får bättre effekt. För att genomföra en ritual som ska få faktisk påverkan på spelet ska den först godkännas av arrangörer som också bestämmer dess effekt. Genomförs en magisk forskning kommer det också att vara mer troligt att ritualen får förväntat resultat, men det är inte nödvändigt om dess teorier och/eller utförande är väl genomtänkt.


Magiska föremål

Det kan förekomma magiska föremål. Dessa kan vara märkta med ett hexagram, men behöver inte alltid vara det. För att veta vad ett magiskt föremål gör så måste det identifieras hos personer med den kunskapen. Magiska föremål kan t.ex. göra att du får +1 KP, att du kan döda gastar eller bara att du alltid sjunger falskt.


Vill du skapa ett eget magiskt föremål ska du först maila och diskutera ditt föremål med oss på gripmark.lajv@gmail.com

. Därefter ska du bifoga bild och beskrivning i din anmälan. 


Att spela magiker

Vem som helst får inte spela magiker på lajvet eller ha magiska förmågor. Du måste ansöka om att få spela det hos arrangören innan lajvet. Ta kontakt med arrangören innan du anmäler dig och presentera ditt upplägg och din karaktärsidé (gripmark.lajv@gmail.com). Det är en fördel om du har erfarenhet av lajv sedan tidigare.


Att spela magiker på ett bra sätt ställer höga krav på den som spelar det. Vi vill ha ett fåtal magiker på lajvet men att de som vi har är riktigt bra och trovärdiga. Vi ser gärna att magikern använder sig av pyroteknik eller andra effekter som tydliggör att denne kastar en magi. Som magiker måste du även förstå att dina förmågor i första hand är till för att skapa bra spel för andra när du kastar dina magier. Du ska inte missbruka dina förmågor för att ”vinna lajvet”. Vi har stort förtroende till varje magiker att själv kunna dra gränsen.


Direktverkande magi

Det finns sk. direktverkande magi där magikern använder sin råa kraft för att skicka en besvärjelse på en person. Samtliga av dessa påverkar "offrets" sinne. När man kastar magi pekar man på offret/motparten med sin hand, stav eller liknande och säger ”Arcana” följt av effekten. T.ex. ”Arcana – Skräck, du ser din värsta mardröm!”, ”Arcana – Du känner dig oövervinnerlig i en halvtimme”. Offret ska då göra det magikern säger.


Det finns även särskilda besvärjelsepergament som är laddade med en (1) magi. Dessa kan användas av vem som helst en gång genom att läsa upp det som står på pergamentet och sedan riva sönder pappret.


Magierna som är tillåtna i lajvvärlden är i regel på individnivå och endast en person drabbas av den. Några undantag finns.


Besvärjelser

Man behöver inte kunna denna lista som vanlig deltagare! Magikern ska säga till dig vad du ska göra när denne kastar en magi.


De flesta magier varar 15 min om inget annat står. Tiden sägs i samband med att magin kastas. En del raser har magiska förmågor. Om de kastar magier kan magin verka lite annorlunda än i denna tabell.


  • De flesta magier kan neutraliseras av drycken motgift.
  • Magier slutar verka i regel om man blir skadad.
  • Magikern kan inte kasta magi på sig själv.
  • Personer runt magikern ser att en magi kastas, men offret uppfattar inte detta.


Att välja magi

Vi sätter stor tilltro till våra magiker att de själva kan tänka ut vilka magier de kan och vilka de inte kan. En magiker är oftast specialiserad inom något område och kan aldrig alla magier som finns på denna lista. Dessa magier är också de som är sk. direktverkande och vad du kan göra med en ritual är något helt annat. Det är främst ritualmagi som är tänkt att användas på lajvet.


Vill ni kasta en magi som inte finns med på listan så behöver ni kontrollera med arrangörerna först. Kom ihåg att en hel del "vanliga lajvmagier" som t ex tala sanning inte kan genomföras av magiker utan dessa krafter ligger hos gudarna och deras präster. 


Magilista

Nedan följer 2 nivåer av direkt magier som en magiker kan ha möjlighet att utföra. Dessa är direktmagier och de används genom att säga “Arcana” och sedan magins effekt,  glöm inte att en magiker har ett begränsat antal magier den kan kasta innan den behöver vila. 


En lärling kan lära sig magin Inbillning
En gesäll kan välja Inbillning och en annan magi från nivå 1

En magiker kan välja två besvärjelser från Nivå 1 och en från ett torn (Nivå 2) denne studerat vid nedan

En mästarmagiker kan välja två besvärjelser från Nivå 1 och två från ett torn (Nivå 2) denne studerat vid nedan.


Det finns möjlighet att levla upp/lära sig fler magier genom t ex forskning eller genomföra särskilt svåra ritualer/bygga artefakter/ ta sig an lärlingar etc. 


Nivå 1.

  1. Stank - Arcana, du känner att något stinker
    förklaring: Personen tror att omgivningen stinker fruktansvärt i 15 minuter . 
  2. Babbel - Arcana, du pratar oavbrutet
    Förklaring: Personen pratar oavbrutet om nonsens i 15 minuter
    Slås ut av: Stum 
  3. Feghet - Arcana du blir väldigt feg i
    Förklaring: Personen blir väldigt feg i 15 minuter och kommer fly om någon drar sitt vapen eller hotar personen. 
  4. Brinnande skor - Arcana, du tror att dina skor brinner
    Förklaring. Personen tror att skorna brinner och måste stampa ut elden. 
  5. Skratta - Arcana du skrattar åt allt folk säger
    Förklaring: Personen skrattar okontrollerat åt allt folk säger i 15 minuter 
  6. Lugn - Arcana Du blir extremt lugn i alla situationer
    Förklaring: Personen blir extremt lugnt i alla situationer i 15 minuter 
  7. Inbillning - Arcana du tror du är en kattunge
    Förklaring: Personen tror att den är en kattunge i 15 minuter. 


          Nivå 2
          Eldtornet

          1. Hetta - Arcana du blir mycket varm
            Förklaring: Personen blir mycket varm i 15 minuter och vill svalka sig. 
          2. Klåda - Arcana du får klåda över hela kroppen
            Förklaring: Personen får klåda över hela kroppen i 15 minuter 
          3. Magont - Arcana Du har väldigt ont i magen
            Förklaring: Personen får väldigt ont i magen i 15 minuter 
          4. Tusen blödande sår - Du tror att du har blödande sår över i hela kroppen
            Förklaring: Personen tror att du har blödande sår över hela kroppen i 15 minuter och försöker stoppa blödningen. 

          Vattentornet

          1. Hicka - Arcana du får kraftig hicka.
            Förklaring: Personen får kraftig hicka i 15 minuter 
          2. Paranoia - Arcana du blir paranoid och tror att alla vill döda dig.
            Förklaring: Personen blir Paranoid och tror att alla vill döda personen i 15 minuter. 
          3. Rädsla - Arcana - Jag är din värsta mardröm, Fly
            Förklaring: Personen ser sin värsta mardröm och gör allt för att ta sig där ifrån, effekten försvinner när personen inte längre ser sin mardröm, eller efter 15 minuter. 
          4. Yrsel - Arcana, du får yrsel
            Förklaring: Personen får yrsel och känner sig snurrig i 15 minuter 


          Lufttornet

          1. Dövhet - Arcana  du blir döv
            Förklaring: Personen blir döv i 15 min
          2. Frysa - Arcana du  börjar frysa
            Förklaring: Personen fryser i 15 min och  vill värma sig. Kan motverkas hetta.
          3. Strypa - Arcana det känns som om  någon stryper dig
            Förklaring: Personen får känslan av att  bli strypt av en osynlig hand.  När magikastaren slutar  upphör magin att gälla.
          4. Stum - Arcana du blir stum 
            Förklaring: Personen kan inte prata  under 15 min.


          Jordtornet

          1. Flytta dig - Arcana du ska flytta dig dit
            Personen måste flytta sig dit  magikern pekar. Används för  att bana väg i en folkmassa.
          2. Förlama - Arcana du blir förlamad
            Personen blir som en benlös  fisk i kroppen och kan inte  röra sig i 15  min. Personen  är vid medvetande.
          3. Styrka - Arcana du känner dig väldigt  stark
            Personen känner sig väldigt  stark i 15 min 
          4. Svaghet - Arcana du känner dig väldigt  svag
            Personen känner sig väldigt  stark i 15 min 

            Ljustornet

            1. Blindhet - Arcana Du blir blind
              Förklaring: Personen blir blind i 15 minuter. 
            2. Dansa - Arcana du känner ett stort behov av att dansa
              Förklaring: Personen börjar dansa i några minuter. 
            3. Lycka - Arcana du blir väldigt lycklig
              Förklaring: Personen blir väldigt lycklig i 15 minuter. 
            4. Makt - Arcana jag ser mycket mäktigt ut för er
              Förklaring: Personerna i närheten tycker att personen ser farlig och mäktig ut och behandlar denne utefter det. 


            Mörkertornet

            1. Tystnad - Arcana, Ni alla måste vara tysta när jag talar.
              Förklaring: Alla runt magikerkastaren måste vara tysta så långe som magikern talar. 
            2. Magiavsökning - Acana Du måste tala om vilken magi du senast kastade
              Förklaring: En magiker måste avslöja vilken den senaste magin som denne kastade var.
            3. Magiskydd - Arcana Du är nu skyddad mot nästa magi som kastas på dig *
              Förklaring: Skyddar mot effekten av 1 magi 1 gång. Varar i 15 min. Var noga med att tala om för din motståndare att du har magiskydd på ett snyggt sätt, så att denne inte tror att du fuskar.
              *Kan INTE kastas på en magiker.
            4. Magisökning - Arcana Vilken magi är du påverkad av just nu?
              Förklaring: Personen måste säga vilka magier denne är påverkad av. Magiskydd skyddar mot magisökning och personen säger då att denne inte är påverkad av någon magi.

              Etertornet

              1. Galenskap - Arcana du blir galen
                Förklaring: Personen blir galen i 15 minuter 
              2. Hallucinationer - Arcana, Du ser hallucinationer
                Förklaring: Personen ser Hallucinationer i 15 minuter 
              3. Övertala - Arcana, Du blir väldigt lätt övertalad och går med på allt som föreslås.
                Förklaring: Personen blir väldigt lättövertalas och går med på allt som föreslås i 15 minuter.
                Slås ut av: svårövertalad 
              4. Svårövertalad - Arcana, Du blir svårövertalad och går inte med påm något
                Förklaring: Personen blir svårövertalad och går inte med på något som föreslås i 15 minuter.
                Slås ut av: Lättövertalad.