För att bygga magiska artefakter, besvärjelser och ritualer används mönster. Ett specifikt mönster används av alla magiker, det är den sk. Michaels ram (off Metatron's cube). Det är en sexuddig stjärna i en cirkel med cirklar på varje udd och i mitten. Element placeras i cirklarna. I mitten placeras alltid ljusets element. Använd gärna alkemiska preparat för att rita mönstret (dra streck mellan elementen). Mönstret bildar ett magiskt sigill som symboliserar besvärjelsen.
För att bygga en artefakt måste minst en kraftkristall användas. Mönstret gör att artefakten fyller på sig själv med kraft efter användning. I grund en användning per dag.
Selenit används som kraftkristaller på lajvet men kan behandlas på olika sätt som ger olika utseenden.
Mönster används till att ge magi både form, syfte och kraft. De kanaliserar, stabiliserar och bibehåller magin och är därför den absolut viktigaste delen, näst kraften, i en magisk ritual eller besvärjelse. Mönstret utgår nuförtiden i princip alltid från den sk. "Michaels ram" (off Metatron's cube), den struktur av cirklar och linjer som beskriver det mest stabila sättet att bygga upp ett kraftflöde med element. Ramverket, strukturen, togs fram av Michael Enoch ärkemagiker för mörkertornet, för 300 år sedan. Även andra former av mönster har historiskt funnits som t ex. Vissa ord, musik eller andra figurer. Men Michaels ram är den mest framgångsrika.
I mönstret placeras magiska element ut i cirklarna på de sex uddarna i stjärnan samt i mitten. Cirkeln i mitten kommer alltid att vara elementet ljus och det är dit flödet går eller snarar därifrån flödet går eftersom den sista delen i ritualen är att införa kraft i mönstret. De övriga elementen i besvärjelsen/ritualen fördelas i övriga cirklar.
Hur mönstret byggs upp beror på vad ritualen ska åstadkomma och det är även möjligt att göra mönster av mönster, där varje cirkel fylls av ett eget mönster, den cirkelns element kommer vara det dominerande elementet i det mindre mönstret.
Elementen placeras i respektive cirkel, ett element kan användas flera gånger. Sedan utnyttjas en av de många linjer som går från en cirkel till de andra. När elementen är utplacerade i ritualen, följs dessa med magikerns valda kraftfokus (stav, kniv, annat eller i nödfall ett finger) eller fylls i med sand, salt eller krita. För en artefakt eller särskilt stark besvärjelse bör flödet ritas ut med alkemiskt medel för ändamålet. Mönstret resulterar på det sättet i ett magiskt sigill som symboliserar besvärjelsen. Ritualen avslutas alltid i mitten och påbörjas i valfritt element utifrån vad ritualen är tänkt att göra. Notera att en linje inte bör löpa dubbelt utan i så fall väljs en annan väg, som i exemplet nedan. Att de korsar varandra gör inget men de bör inte överlappa.
Ovan mönster är ett exempel från en mild blockeringsartefakt, som skyddar bäraren mot en magisk påverkan om dagen. Flödet börjar i mörker, för kontroll av magisk kraft, och eftersom den ska skydda mot samtliga element följer därefter dessa. Eld och luft förstärker varandra, liksom jord och vatten. Jord och luft är i opposition liksom eld och vatten och därmed är de inte lämpliga i det här fallet då stabilitet är viktig. Näst sist är eter eftersom det är det element som främst ska skyddas av de övriga och som alltid avslutas flödet i ljus (eller påbörjas).
För magiska artefakter måste minst en kraftkristall användas. Mönstrets konstruktion skapar ett självpåfyllande flöde som gör att kristallen inte måste laddas efter varje användning utan kan ladda sig själv utav det naturliga flödet som magikern skapat. Det kommer inte hålla i evighet men länge. Hur länge beror på hur många kristaller som använts, om en kristall för varje element använts eller enbart en för ljus. Vid en ritual kan kristaller användas för att symbolisera elementen men i ritualen sugs energin ut i samband med genomförandet.
Om du vill ta med en färdig magisk artefakt måste detta diskuteras med arrangör innan lajvet. Det går även att ta med en "sak" och sedan utnyttja forskningssystemet för att bygga mönstret som aktiverar den (och gemensamt med arr bestämma vad den gör), eller forska för att sedan ta med en artefakt nästa lajv. Mönstret måste inte vara synligt (t ex om du vill återanvända en pryl från annat lajv) utan kan sägas vara på "insidan" av artefakten. Vi använder selenit som magiska kristaller men säger också att kristaller kan behandlas på olika sätt som ger olika utseenden för att ge möjlighet att använda andra sorters stenar. Även denna kristall kan i spelet finnas inuti artefakten även om det off inte rent fysiskt finns en där så gör det det i spel.
Copyright © All Rights Reserved