Eterns element: Står för intuition, ande, själ och de icke materiella planen
Användning: Används i besvärjelser som rör sinnen (andras eller det egna), fjärrskådning, intuition och anderesor.
Verktyg/Symboler: Det tredje ögat (extra öga i pannan eller målat öga/amulett), kronan, cirkeln eller spiraler
Magiker som ägnar sig mycket åt elementet eter beskrivs ofta som drömmande, fjärrskådande, inte riktigt närvarande, intuitiva eller helt enkelt galna. De kan vara svåra att förstå och även farliga då den magi de ägnar sig åt ofta kan påverka motpartens vilja. Ibland kallas de andemagiker istället för etermagiker.
Eter är elementet som är grunden till allt som rör ande och själ. Det är för drömmar och fjärrskådande och att styra och påverka andras vilja eller förmåga att uppfatta omvärlden. Runtom den fysiska världen finns flera andra plan där bland annat den magiska kraften bebor ett av dessa, drömmar, dödsrike och andra andevärldar är ytterligare andra nivåer. Det sägs att till och med gudarna finns på ett av dessa plan som kanske skulle kunna nås av en andemagiker som studerar länge nog. Men om någon lyckats nå detta plan verkar inte de eller åtminstone inte deras sinne ha överlevt. Etermagiker har förmågan att sträcka sig ut i andra plan för att nyttja kunskap, kraft eller egenskaper som finns där. Alla levande varelser är knutna till olika plan utanför detta världsliga. Vanliga sådana är andeplanet (dit allas själar har en tråd) eller drömriket (dit de flesta delvis rör sig i sömnen). Dödsriket är i allmänhet förbjudet då det är få magiker som tar sig tillbaka därifrån, det är trots allt skapat för att hålla själar. Då är det bättre att kalla själar åter till detta plan. Men det är tryggast att göra med hjälp av en präst för Den Sovande Gudomen.
Etermagiker har i grunden en mycket stark viljestyrka men med tiden blir de allt mer världsfrånvända och det händer att de helt går upp i det som händer på andeplanet. För många anderesor är också mycket skadligt för den egna själen. Det är inte ovanligt att andemagiker har minnesproblem (eventuellt beroende på att inte alla eteriska plan är knutna till tidsdimensionen). Det händer också att illasinnade andar eller olyckor permanent skadar deras egen ande vilket ofrånkomligen leder till olika former av sinnesförvirring.
Det främsta verktyget en etermagiker har är sin egen själ och för att symbolisera den används gärna något som är personligt för magikern, speciellt om syftet är att stärka bandet till eterkroppen vid anderesor så att själen kan hitta tillbaka till det fysiska planet igen. Att nyttja luftens element i form av dofter som är förknippade med vissa minnen stärker också kopplingen till den fysiska kroppen då minne, intellekt och själ är nära sammanbundna. Cirklar eller kronor är vanliga som symboler eller olika alkemiska brygder som kan stärka bandet mellan kropp och själ eller göra det enklare att öppna sinnet för de övriga planen.
Cirkeln eller kronan är vanliga symboler och de kan användas i ritualer för att binda in elementet eter. I övrigt är meditation innan en ritual utförs ett utmärkt sätt att stärka den egna själen. Att bygga upp inre murar är mycket viktigt liksom skyddscirkeln i mönstret, som syftar till att hålla illasinnade andar borta.
Copyright © All Rights Reserved